بهائی چه خبر؟

« بر سر رو بهکان شیر نری می آید »

بهائی چه خبر؟

« بر سر رو بهکان شیر نری می آید »

اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم
بهائی چه خبر؟

به بابیان و بهائیان و جوانان ایران و نسل جدیدی که از تاریخ پیدایش بهائیگری اطلاع دقیقی ندارند تقدیم میشود.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله موقع شهادت فرمودند: «... انا خاتم النبیین و اکرم النبیین علی الله عزو جل ...» من خاتم پیامبران و گرامی ترین آنان نزد خدا هستم. خاتمیت .

شمه ای از ارتبط رضا خان با بهائیت

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۰۱ ق.ظ

شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد بهائیت از ابتدای به قدرت رسیدن رضا خان تا انقلاب جمهوری اسلامی در حکومت پهلوی نقش داشته و به وفور، حضور این فرقه در این رژیم دیده می شود؛ جهت اختصار به مواردی اشاره می شود:

ارتشبد حسین فردوست [1] در خاطرات خود در کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» می گوید:


                                                         


«در آن زمان [زمانی که محمد رضا و فردوست در دوره دانشکده افسری حضور پیدا کردند] رضا خان شخصی را به عنوان آجودان [2] مخصوص ولیعهد [محمد رضا] انتخاب کرد به نام...صنیعی»، صنیعی در آن زمان سرگرد بود و از بهائی های طراز اول بود؛ او بعد ها سپهبد شد و مدتی وزیر جنگ و مدتی متصدی یک وزارت خانه دیگر بود، صنیعی در تمام دوران ولیعهدی محمد رضا آجودان  مخصوص او بود و در تمام مسائل بازرسی و حتی در زندگی خصوصی ولیعهد (البته نه خیلی خصوصی) مشارکت داشت»

جالب این جاست که رضا شاه با توجه به بهائی بودن او دست به این اقدام زد:

«مسلماً رضا خان به بهائی بودن صنیعی توجه داشت و این مسأله در دربار پهلوی، [به ویژه با توجه به قدرت یافتن ایادی (پزشک مخصوص شاه و بزرگ بهائیان)، و نقش او]، قابل توجه است».[3]

فردوست در جای دیگر می نویسد:

«اصولاً رضا خان نیز با بهائیت روابط حسنه داشت... صنیعی بعد ها بسیار متنفذ شد و در زمان علم و حسنعلی منصور و به خصوص هویدا به وزارت جنگ و وزارت خوار بار رسید...»



 [1] - وی همشاگردی دوران تحصیل محمدرضا و مورد اطمینان او بود به طوری که در دوره حکومت وی، مسؤول اطلاعات دفتر شاه شد؛ (رجوع شود به کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج1، از صفحه 25 به بعد)

[2] - لغت نامه دهخدا: آجودان (فرانسوی) صاحب منصبی معلوم در نظام . نایب .لغت نامه معین:1 - افسری که در خدمت افسر عالی رتبه باشد. 2 - (عا.) آژان، مأمور پلیس

[3] - - ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج 1، ص

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی