بهائی چه خبر؟

« بر سر رو بهکان شیر نری می آید »

بهائی چه خبر؟

« بر سر رو بهکان شیر نری می آید »

اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم
بهائی چه خبر؟

به بابیان و بهائیان و جوانان ایران و نسل جدیدی که از تاریخ پیدایش بهائیگری اطلاع دقیقی ندارند تقدیم میشود.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله موقع شهادت فرمودند: «... انا خاتم النبیین و اکرم النبیین علی الله عزو جل ...» من خاتم پیامبران و گرامی ترین آنان نزد خدا هستم. خاتمیت .

چرا شوقی اختیار طلاق را به همسرش داد؟

جمعه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ

به موجب اسنادی که « لجنه‏ امری تهران » در اختیار دارد چهار سال پیش از درگذشت شوقی افندی مابین زن و شوهر اختلاف روی داد و آخرین پیشوای بهائیت همسرش « روحیه » را در ادامه زندگی و یا طلاق و کناره‏ گیری از او مخیر کرده است.


                                     


خود روحیه خانم در کنفرانس بهائیان در « ویلمت » می ‏گوید:  « چقدر مسرور بودم که بایستی در خدمت حضرت شوقی افندی باشم. فکر می‏کردم که من دیگر به عالی‏ترین مقامات خود رسیده و هیچ گونه ناراحتی روحی نخواهم داشت. این فکر با من بود تا روزی حضرت شوقی افندی با نظری عمیق به من فرمودند: « آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو »                                                                                                                                      

« و از آن روز تا به حال این فرمایش هیکل مبارک در من ایجاد ناراحتی کرده است... » [1] .     

نویسنده لجنه امری تهران « این اظهارات حرم... پیشوا » را تفسیر کرده می‏نویسد: 

« ... ملاحظه می‏فرمایید زنی که عقیم بود و به سبب عقده‏ نازایی که برای زنان عقیم بدترین دردهاست ناراحتی روحی به بار آورده و خود بدان معترف بوده و ولی عزیز امرالله با احاطه غیبیه‏ای که به حوادث امور داشتند، به مشار الیه یادآور می‏شوند که آینده تو در ید اختیار تست و انتخاب طریق صواب و خطا در کف اقتدار تو. تعجب در این است که ایادی چگونه خود را در اختیار چنین زنی قرار داده‏ اند که با طرد رئیس جامعه بهائی به دست آنها موجبات انشقاق و اختلاف را در دیانت بهائی فراهم نمایند... » [2] .

منشعبین از بهائیت شعری درباره روحیه خانم سروده و می‏گویند: 

 یا للعجبا زنی عقیم و نازا                        بنمود چه فتنه‏ا به عالم برپا

با عقده نازائیش آن مظهر حقد                  شد علت انشقاق در امر بها

 آنانکه مطیع آن زن حیله‏ گرند                  از حیله و مکر او مگر بی‏خبرند

 آیا همه نادیده مطیعش گشتند              یا این که تمام غافل و کور و کرند [3] .

 اما موافقان « خانم روحیه ماکسول » درباره‏ اش می‏گویند: « او پنجمین پیشوای بهائیت و اداره کننده فرقه بهائی در جهان است. و به نظر کسانی که همیشه با شک و تردید به این فرقه نوظهور می‏نگریسته‏اند، بهائیت کنونی یک فرقه عادی است نه مذهب و آئین روحانیت. » 

درباره‏ شوقی و همسر امریکائی‏اش گفته ‏اند: 

« ... پس از چندی زن کانادائی گرفت. اندک اندک زن و کسان زن بر او چیره شدند و نخست دست ایرانیها را از کار کوتاه کردند و آنگاه به خویشاوندان شوقی پرداختند و بر سر خواسته و پول و پیشکشی‏هایی که از ایران و هندوستان می‏فرستادند کشمکش درگرفت. در آغاز کار به جائی رسید که جز امریکائیها که کسان زنش بودند همه از گرداگردش پراکنده شدند » [4] .

این را هم بدانیم که شوقی ربانی با این که از نظر جنسی به گفته‏ عرب‏ها « انشی » و به اصطلاح دوگانه‏ ای بود با این حال او پس از برگشت از لندن با یکی از خانم‏های انگلیسی که نامش لیدی بلام فیلد و دارای پایگاهی بود به حیفا آمد. به گفته صبحی: « این زن پاینام ستاره خانم در میان بهائیان داشت و اولین نامه را که شوقی به بهائیان نوشت دست خط او نیز در پایین آن بود و در آن روز با شوقی همدستی می‏کرد و درباره‏ او سخنها گفته‏ اند که ما از آن می‏گذریم » [5] (6)


(1)مجله آهنگ بدیع . شماره 129 .ص 132 ./

(2)نشریه شماره 9 لجنه امری . تهران . ص  2 . /

(3)نشریه شماره 9 لجنه امری . تهران . ص 15 ./

(4)پیام پدر . ص 181 . /

(5) همان . ص 210 . /

(6)انشعابات در بهائیت پس از مرگ شوقی ربانی . صص 235-232 . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی